Standby utvecklar och tillverkar alla sorters larm- och varningsutrustning för utryckningsfordon (de med blått ljus) och för arbetsfordon vid tex vägarbeten och flygplatser (de med gult ljus). Standby som står för Stenberg and Byström, har många projekt och samarbeten i luften. Deras följsamhet i att se möjligheter och tillfällen i alla kontakter och affärer är ganska häpnadsväckande i sig. Något att imponeras av.

  • . Specialbyggda mässmontrar förbereds noga
  • . Ordning och reda i produktion och lager
  • Krocksäker utrustning i polisbilen. I det nya teknikgaraget ryms numera bilar
  • . Konkurrenternas verk synas i analyshörnan i nya teknikgaraget.
  • . Nya fräscha lokaler med bl a uppdaterat kök
  • Janne testar en larmbåges elektronik.
  • Nytt konferenssrum. Ny utrustning i våra konferensrum
  • . Kombinerat samtalsrum och vilorum.
  • . Måns bygger alla krocksäkra touchskärmar till polisen
  • . Leveransklart för testade system till någon av landets polisbilsbyggare
  • Ny träffpunkt i mitten av 100 m lokal.

– Vi har olika blinkpaket för varje bilmodell vi arbetar med kan man säga, förklarar VD Robert Jakobsson när vi på Kraftstaden kommer för att kolla in resultatet efter de 300 kvadratmetrarna från intilliggande lokal renoverats om och blivit en del av det alltmer växande Standby-företaget.

Standby säljer sina produkter till de som bygger bilar, dvs tillverkare som Volvo Personvagnar, Passat och Opel för att nämna några.

Standby gör mer än att ta fram och utveckla blåljus för poliser och ambulanser. De har t ex tillsammans med polisen tagit fram ett enhetligt manöversystem (CARAT) som numera är standard i samtliga polisbilar i Sverige. Något som förenklat och effektiviserat polisernas hantering av viktiga funktioner som varningsljus, navigation, trafikvideos, komradio mm. Det innebär att kommunikationsnavet ser likadant ut oavsett vilken polisbil du sitter i. Mjukvaran Polman anses vara väldigt användarvänlig och används också som simulator vid polisutbildningarna runt om i landet.

Att ta fram rätt larmbåge för en bil visar sig vara en hel vetenskap upptäcker vi när vi tittar närmare på saken. Bortsett från den självklara anledningen att måtten skiljer sig från bilmodell till en annan så skiljer sig också lagkraven åt från land till land gällande blått eller gult ljus. En del länder efterfrågar också möjlighet att via textdisplay förmedla direktiv till andra fordon via larmbågen.

Standby har sedan 2002 byggt ut och lagt till kvadratmeter till sina ytor på Innovatum inte mindre än 4 ggr. ”De har hela tiden vuxit och vi har flyttat om och anpassat i största möjliga mån efter deras behov”, berättar Kraftstadens förvaltare Magnus Elfving som haft hand om Standby genom åren. ”De har alltid varit otroligt lätta att ha och göra med, aldrig några problem”, fortsätter Elfving. ”Enklare hyresgäst går nog inte att hitta”, flikar förvaltare Joakim Forsberg in. Forsberg kommer överta objekt, däribland Standby, från Elfving som haft händerna fulla iom Innovatums snabba tillväxt.

Fler folk är på väg in i företaget som växer och växer så det ska bli spännande att få se hur Standby utvecklas vidare in i framtiden på Innovatum.