• Glad VD. Klas Lundgren tycker framtiden ser ljus ut
  • Bodyelektronik. T.ex. simuleras all belysning utifrån olika scenarion
  • Snygga detaljer.
  • Olika intressen i fokus. Ett fikarum att trivas i
  • Grottan. När "pojkarna" får bestämma inredningsdetaljerna så kan man t.ex. göra ett bordsunderrede av ett V8 motorblock
  • SAAB-arvet märks tydligt. I T Engineerings verkstad bakom SAAB-muséet
  • Många fräscha biytor.
  • Snygg takvolym som skapar rymd. T har lagt till olika ljuseffekter som lyfter fram takhöjden även när det är mörkt

Att fortsätta ha kul tillsammans är grunden i filosofin bakom framgångsrika Trollhättebaserade T Engineering. Inte mindre än 20 nya anställningar förväntas ske under 2017 och framtiden ser fortsatt ljus ut.

– Vi har inte så enorma vinstintressen egentligen, förklarar Klas Lundgren, VD på T Engineering.
– Når vi 5% i årlig vinst så är vi lagom nöjda som vi brukar säga. Vårt främsta mål är ändå att fortsätta ha kul tillsammans. Det är viktigt att vi inte tappar den delen.

 

Det slumpade sig så att endast tre dagar före SAAB-konkursen samlades 16 stycken blivande f.d SAAB-anställda i Klas Lundgrens kök för att signera ett kontrakt som innebar att T Engineering startades upp som bolag. Med en stor kund från Kina, som var beredda att lägga flertalet uppdrag hos bolaget, var självförtroendet inom gruppen på topp trots de då ganska stormiga tiderna som pågick inom fordonsindustrin.

 

Det kinesiska bolaget vi nämnde ovan handlar om det enorma statliga bolaget Dong Feng. Idag är samma kinesiska företag 100%-iga ägare till T Engineering, vilket också är det enda bolag som Dong Feng äger som ligger utanför Kina. (De är delägare i fler bolag utanför landet men då handlar det om s.k Joint Venture-form) Enligt Klas sker ytterst lite inblandning från moderbolaget från andra sidan världen.

– Det är ett bra upplägg som gäller mellan oss. För att överhuvudtaget kunna verka i Kina måste företaget ägas till minst 50% av ett kinesiskt bolag och numera måste även utvecklingsavdelningarna också finnas inom landet enligt deras lagar, förklarar Klas.
– Så vi kan ha hela Kina som marknad samtidigt som de får tillgång till vårt tekniska kunnande och kontaktnät som vi har byggt upp i vår del av världen. Idag har vi fler kunder än bara Dong Feng men det är helt klart en trygghet att ha ett sådant bolag i ryggen, berättar Klas vidare.

 

Så tillväxttakten är det inget fel på vilket också märks på personalsidan då inte mindre än 20 nya anställningar förväntas ske under 2017.

– Vi är en väldigt go grupp med bra blandning på både ålder och kön, förklarar Klas.
– Vårt mål är framförallt att fortsätta ha kul tillsammans.

 

Utvecklingen på T, som de anställda kallar sitt bolag, har ständigt varit växande. De har byggt till eller flyttat till större lokaler 5 gånger hittills.
– Vi började som Inkubatorbolag och sen har det rullat på.

 

I de nya lokalerna på Innovatum, (teknikgymnasiet Lichrons gamla lokaler) som innehåller spännande passager, högt i tak och mängder av olika avdelningar och testytor fördelat på hela 2000 kvm, finns numera också en flitigt använd testanläggning där all kalibrering och finjustering av bilarna kan göras på plats.

– Det gör att vi slipper hyra in oss hos externa parter lika ofta och kan spara in på både tid och miljö, berättar Klas.

 

Klas berättar också att de är stolta över att ha hand om hela utvecklingskedjan.
– Andra företag får köpa in mycket från underleverantörer och jobbar bara med en liten del av utvecklingen. Men eftersom vi har hand om allt från kravställning till produktion (och där emellan utveckling av mjukvara och hårdvara samt även bilintegration, Kalibrering och testning) så har vi hand om hela utvecklingskedjan.

Fakta om Dong Feng

(som betyder Östanvind) är ett statligt bolag i Kina med ca 190 000 anställda och en omsättning på ca 750 miljarder SEK.

I Kina behöver de inhemska bilarna ligga 20% under de importerade i pris för att vara attraktiva. De kinesiska bilarna säljs också i lågkostnadsländer i Asien, Sydamerika och Afrika.

Hus T

T Engineerings specialdesignade och T-formade ”hus” som ska innehålla ett kretskort som styr förbränningsmotorn i en bil.

Kretskortet går till en styrenhet för en elbil

Kretskortet som Klas Lundgren håller i går till en styrenhet för en elbil