Framtidens förarlösa fordon utvecklas på Innovatum

Framtidens förarlösa fordon utvecklas på Innovatum Entreprenörsandan sitter i väggarna brukar det heta på Innovatum. För den som kliver in i T-Engineerings ståtliga lokaler, tidigare gjuteriet från Nohabtiden tar det inte många sekunder att inse att det stämmer. Och att här pågår något alldeles speciellt. På bara några få år har en liten grupp målmedvetna […]

Framtidens förarlösa fordon utvecklas på Innovatum

Entreprenörsandan sitter i väggarna brukar det heta på Innovatum. För den som kliver in i T-Engineerings ståtliga lokaler, tidigare gjuteriet från Nohabtiden tar det inte många sekunder att inse att det stämmer. Och att här pågår något alldeles speciellt. På bara några få år har en liten grupp målmedvetna teknikutvecklare fått stort genomslag för sina idéer, inte bara i Sverige utan också globalt. Helt enligt trollhättetraditionen att göra något helt nytt av gammal kunskap.   

Lyckat recept

Många av T-Engineerings medarbetare har ett förflutet inom Saab. Den erfarenheten tillsammans med ett exceptionellt driv och entreprenörskap har varit ett lyckat recept för T, som kortvarianten av företagsnamnet lyder.

– Vi är jättebra på teknik, förklarar vd Dennis Kristensson. Men vi kanske inte varit lika bra på att berätta om allt vi hunnit åstadkomma på ganska kort tid, fortsätter han.

För vuxit snabbt har de gjort. Från att ha varit 16 anställda 2012 till dryga 100 idag.

Vi har nästan försökt att bromsa in på takten lite, för att hinna växa i vår kostym. Men det är inte alltid så lätt, fortsätter han. Man ångar på för det är så himla roligt och det har hela tiden rullat på, så att säga.

Dennis Kristensson – VD T-Engineering

Så vad är det då som gör T så speciella? Jo, man gjorde tidigt en framgångsrik satsning på motorstyrsystem, så pass framgångsrikt att det lockade det kinesiska storbolaget Dongfeng att gå in som storägare i bolaget.

VD Dennis Kristensson vid en elbil med inte mindre än 600 hästkrafter under huven.