Entreprenörsandan sitter i väggarna brukar det heta på Innovatum. För den som kliver in i T-Engineerings ståtliga lokaler, tidigare gjuteriet från Nohabtiden tar det inte många sekunder att inse att det stämmer. Och att här pågår något alldeles speciellt. På bara några få år har en liten grupp målmedvetna teknikutvecklare fått stort genomslag för sina idéer, inte bara i Sverige utan också globalt. Helt enligt trollhättetraditionen att göra något helt nytt av gammal kunskap.   

Många av T-Engineerings medarbetare har ett förflutet inom Saab. Den erfarenheten tillsammans med ett exceptionellt driv och entreprenörskap har varit ett lyckat recept för T, som kortvarianten av företagsnamnet lyder.

– Vi är jättebra på teknik, förklarar vd Dennis Kristensson. Men vi kanske inte varit lika bra på att berätta om allt vi hunnit åstadkomma på ganska kort tid, fortsätter han.

Vid en elbil med inte mindre än 600 hästkrafter under huven.

VD Dennis Kristensson vid en elbil med inte mindre än 600 hästkrafter under huven.

För vuxit snabbt har de gjort. Från att ha varit 16 anställda 2012 till dryga 100 idag.
– Vi har nästan försökt att bromsa in på takten lite, för att hinna växa i vår kostym, förklarar Dennis.  Men det är inte alltid så lätt, fortsätter han. Man ångar på för det är så himla roligt och det har hela tiden rullat på, så att säga.

Så vad är det då som gör T så speciella? Jo, man gjorde tidigt en framgångsrik satsning på motorstyrsystem, så pass framgångsrikt att det lockade det kinesiska storbolaget Dongfeng att gå in som storägare i bolaget. Senare lades stor fokus också på autonoma, det vill säga självkörande, fordon. Också med stor uppmuntran från ägarna. Att ha Dongfeng i ryggen innebär fördelar eftersom man får det bästa av två världar. Man får stor frihet att agera och fatta de beslut man vill samtidigt som det känns tryggt att ha ett storbolag i ryggen när man gör storsatsningar på högteknologisk utrustning som T gjort på Innovatum i form av test-labb, bilverkstad, testsimulering, kylcontainer (i vilken man kyler ner bilen till -40 grader för att simulera kallstart) samt en rullande landsväg (som ett gigantiskt löpband för bilar) för att kunna möta de krav som finns på bästa sätt.
Det blir dessutom tryggare för våra testförare på det viset. Då slipper de ge sig ut på vägarna hela tiden”, förklarar Sebastian Wallman som är chef för området ”Autonomous Driving”.

Futuristisk Sharingshuttle

Futuristisk Sharingshuttle

Ödmjukhet och långsiktighet

”Lilla” T som ofta tar plats bredvid de stora bolagen. På mässan i Beijing presenterade man till exempel sin sharing shuttle tillsammans med konkurrenterna. Man skulle kunna tro att snabb framgång och upptagning i finrummet också föder fartblindhet och kaxighet. Men så är inte fallet. Ödmjukhet är något som präglar personerna bakom T. De lyfter gärna sina samarbetspartners och sina medarbetare.

– Vi jobbar hårt med sammanhållningen i gruppen, och lägger kraft på att skapa trivsel så att våra medarbetare mår bra, stannar kvar länge och vill utvecklas tillsammans med oss, berättar Sebastian Wallman.

Autonoma fordon ger bättre tillgänglighet och säkerhet
– 90 till 95% av alla bilolyckor beror på den mänskliga faktorn, förklarar Sebastian Wallman. Skulle man istället kunna ladda om, slappa en stund istället för att alltid kunna vara på alerten, så uppstår otroligt positiva effekter för både människa och fordon, fortsätter han.
– Våra större fordon, skulle främst kunna agera som både tids-och kostnadsbesparande shuttlar. Har man en rutt där inte vanliga bussar når bärighet eller där betydelsen av täta avgångar är större än vad bussbolagen vill eller kan leverera, så kan våra fordon ta vid på ett ypperligt sätt, fyller Dennis Kristensson i.

Det finns också fler möjligheter där ett autonomt fordon från T kan komplettera kollektivtrafiken på ett helt nytt sätt. När en person nått sin hemmahållplats kan ett fordon från T ta hand om den sista transportsträckan fram till hemmet. Ur trygghetsaspekt eller tillgänglighetsperspektiv så möter man en efterfrågan som hittills innebär bekymmer för många människor.

Detsamma gäller för deras minishuttlar som fungerar mer som kickbikes gör i storstäderna idag. Boka upp dig på första bästa lediga fordon, bekymra dig inte om hur den ska lämnas tillbaka – i minishuttelns fall kör bilen tillbaka sig själv till någon form av basstation.

minishuttle

Framtida vision med minishutteln är att den ska kunna åka tillbaka till sin basstation på egen hand. Och att man kan ställa ifrån sig den var man vill. 

Lansering inte jättelångt borta

Hur långt har T då kommit teknikmässigt med de förarlösa fordonen?

– Jo, vi jobbar fortfarande med säkerheten. Vi måste ha hängslen och livrem i sådana här sammanhang, förklarar Sebastian Wallman. Än så länge så behöver alla autonoma fordon enligt lag ha en extraförare med för att garantera säkerheten. Ungefär som när en körskolelärare sitter med någon som övningsskör, redo att ta över med sitt dubbelkommando.

– Det är där vårt samarbete med Telia och Ericsson kommer in, med hjälp av deras 5G-nät skulle vi kunna koppla upp flera fordon samtidigt till ett sorts kontrolltorn där extraföraren har samma kontroll via distans. Men det är en del testande kvar, summerar Dennis.

Men det låter inte som att det är långt borta ändå. När skulle ni t ex kunna ha en shuttel igång – utan extraförare, dvs med helt autonom körning – mellan låt säga resecentrum, stopp centrum, med slutdestination Innovatum?

– Jag tror om ett och ett halvt år, säger Dennis och ler.

Han får bifall från Sebastian. Om vi inte stöter på patrull och allt flyter på så är det absolut möjligt, instämmer han.
Det är lätt att bli exalterad av att lyssna till de här visionerna.
Tänk vad häftigt, om T Engineering lyckas få sina förarlösa bilar förarlösa på riktigt och att det är i Trollhättan de sätts i drift allra först. Snacka om att sätta en stad på kartan.

Det får framtiden utvisa, som det så fint heter. Men frågan handlar tveklöst inte om, utan när visionerna blir verklighet.

T Engineering

Avancerad teknik scannar omgivningen efter hinder

Med tillhörande taklucka

Smakfull inredning. Med taklucka som öppnar upp. 

- Tänk tanken att kunna ha ett möte längs resan, rulla ner en duk och ha filmvisning. förklarar Dennis

Tänk tanken att kunna ha ett möte längs resan, rulla ner en duk och ha filmvisning, förklarar Dennis

Lite Darth Vader-känsla på bakdelen av bussen

Lite Darth Vader-känsla på bakdelen av bussen

- i detta fallet en PostNord-bil

Färddatorn registrerar ett hinder. I detta fallet en postnordbil.

Det känns lyxigt menar provsittaren från Kraftstaden

Det känns lyxigt menar provsittaren från Kraftstaden. 

Oändliga möjligheter med detta, menar VD Dennis.

Oändliga möjligheter med bilens meddelandefunktion menar VD Dennis. 

Vilket avspeglas här och där bland T:s produkter.

De kinesiska ägandet avspeglas här och där bland T:s produkter. 

Tills den börjar ratta och styra själv

Det ser ut som en vanlig minibuss. Tills den börjar ratta och styra själv.