Frågor och svar
Här samlar vi de vanligaste frågorna för dig som letar lokal eller för dig som redan är hyresgäst hos oss på Kraftstaden.
Uthyrning
› Vilka typer av lokaler har Kraftstaden?
På Kraftstaden har vi många typer av kommersiella lokaler. Vi kan erbjuda allt från förråds- och verkstadslokaler till kontors- och eventlokaler.
Våra lediga lokaler hittar ni via länken nedan eller fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi er.
› Hur lång tid tar det innan vi kan flytta in i en lokal?
Det beror på hur det ser ut bland våra lediga lokaler för tillfället. Vi rekommenderar att intressenter hör av sig så tidigt som möjligt så vi kan börja jobba med ärendet. För närvarande har vi få lediga lokaler men vi tar gärna emot intresseanmälningar då vi har flera spännande utvecklingsprojekt som skulle kunna vara av intresse.
› Hur lång kontraktstid binder man upp sig på som hyresgäst hos Kraftstaden?
På Kraftstaden använder vi oss inte av löpande hyresavtal. Däremot erbjuder vi flexibla hyreskontrakt för bland annat vårt kontorshotell med hyresperioder från 3 månader. Våra standardavtal löper över 3 alternativt 5 år. För vår Workspace-yta har vi diverse möjligheter där vårt kortaste hyreskontrakt har en månads uppsägningstid.
› Vad kostar det att hyra lokal av Kraftstaden?
Precis som varje företag är unikt och har sina specifika behov, är varje lokal unik med sina specifika förutsättningar. Vi rekommenderar att vi träffas tillsammans på plats för att titta på lokalen och därefter klargör vi förväntningarna som finns inför inflyttning. Först då kan vi kommunicera en uppskattad hyresnivå som kan ligga till grund för framtida samtal.
› Använder Kraftstaden varm- eller kallhyra?
Vi tillämpar varmhyra för lokaler med övervägande del kontor, och kallhyra för lokaler med övervägande del verkstadsyta.
Det finns givetvis undantag och vi diskuterar gärna fram en bra lösning tillsammans med intressenten.
› Hyr Kraftstaden ut parkeringsplatser?
Ja. Vi har 4 olika parkeringsplatser för privatpersoner, varav en är husvagnsparkering. Vi tillämpar kösystem för alla våra parkeringar.
Här hittar du samtliga parkeringar och formulär för intresseanmälan.
› Finns det möjlighet att hyra en idrottshall av Kraftstaden?
Föreningar hänvisar vi till Kultur- och Fritidsförvaltningen för att presentera sin situation och därefter tas kontakt med oss på Kraftstaden för att finna en lokal som är relevant för ändamålet.
Privatpersoner och företag har ingen möjlighet att hyra idrottshallar för övernattning.
För hyresgäster
› Vart vänder jag mig om jag upptäcker ett fel eller en skada i min lokal?
Fyll i vår serviceanmälan enkelt här på hemsidan för att registrera ditt ärende. Vid akuta fel ring felanmälan på telefon 0520-340 50, då kopplas ditt samtal till larmcentral.
Vi har jour dygnet runt.
› Vid snöfall – vem ansvarar för snöröjningen kring Kraftstadens fastigheter?
På Innovatumområdet är det Kraftstaden som ansvarar för att snöröjningen sköts.
Vi har via Trollhättan Stad en upphandling med Centralen som utför både snöröjning och grusning.
Vid övriga fastigheter varierar det beroende på vilken överenskommelse man har. Ibland kan det vara hyresgästen själv som sköter skottning.
› Vad gäller om man är hyresgäst i en miljöbyggnad?
Det finns några saker man behöver ta hänsyn till om man är hyresgäst i en miljöbyggnad, detta för att byggnaden ska fortsätta hålla sin standard och sin certifiering.
Kontakta oss
Finner du inte svaret på din fråga här nedan eller vill få tag på
en specifik person är du välkommen att kontakta oss!