Positiva resultat i vår kundundersökning
Varje år genomför Kraftstaden en kundundersökning där alla våra hyresgäster får möjlighet att besvara frågor kring hur nöjda de är med oss som hyresvärdar. Frågorna berör en lång rad av ämnen, bland annat personal, underhållsservice, hållbarhet och kommunikation. I 2025 års undersökning ser vi en stor ökning från det föregående årets mätning. Den övergripande kundnöjdheten har på ett år ökat från 3,75 till 4,1 på en femgradig skala.
Resultat
Här nedanför presenteras några exempel på de frågor och påstående där Kraftstaden fått bäst resultat. De gäller kundnöjdhet, alltså hur nöjd respondenten är med Kraftstaden som helhet, kundlojalitet, hur sannolikt det är att respondenten skulle rekommendera Kraftstaden till någon annan och ett antal frågor angående vår personals kompetens och bemötande. Du kan också välja att gå direkt till syfte och slutsatser via knappen nedan.
Kundnöjdhet
Hyresgästernas övergripande nöjdhet beräknas utifrån den övergripande frågan, ”Hur nöjd är du totalt sett med Kraftstaden som hyresvärd?”


Personal
Här besvaras ett antal frågor i en skala från 1 till 5. Alla frågor inleds med, ”Den personal som arbetar för Kraftstaden…”

Kommunikation
Jämnvikten mellan vilken kanal man vill inhämta information från och var man faktiskt inhämtar information tyder på att vi syns och hörs i de kanaler våra kunder önskar.

Kundlojalitet (NPS)
Här besvaras frågan, ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera Kraftstaden Fastigheter till någon
annan?” Denna skala går från – 100 till + 100.


Underhåll
Svaren har inkommit utifrån följande fråga, ”I vilken utsträckning instämmer du i följande påstående?”

Kraftstadens Nöjd-kund-index har på ett år klättrat från minus 6 till plus 30
Syfte och slutsatser
Syftet med undersökningen är bland annat att få en bild över hur våra hyresgäster bedömer olika aspekter av sin relation med Kraftstaden. Via hyresgästernas svar kan vi identifiera både våra styrkor och vilka förbättringsområden Kraftstaden bör arbeta vidare med för att förbättra våra kundrelationer. Totalt svarade 38% av mottagarna på frågeformuläret, vilket i den här typen av sammanhang ses som ett fullgott och tillförlitligt resultat.
Övergripande nöjdhet för Kraftstaden ligger för 2025 på 4,10, vilket är en stor ökning jämfört med föregående års nivå på 3,75. Resultatet indikerar att hyresgästerna i hög utsträckning är nöjda med Kraftstaden som hyresvärd. Ambassadörsskapet (NPS) för Kraftstaden ligger nu på +30, vilket är en otrolig ökning från förra mätningen där resultatet låg på -6. Ungefär 40% av hyresgäster är passiva i sin bedömning om de skulle rekommendera Kraftstaden till andra, men vi ser en stor minskning i antalet kritiker som gått från 34% 2024 till 15% 2025. Av de frågor som visar på högst resultat i undersökningen rör tre hyresgästernas upplevelse av Kraftstadens personal, en rör området serviceärenden och en området hållbarhet.
Vi vill varm tacka alla er som besvarat frågorna i vår kundundersökning. Era svar är avgörande för att vi ska kunna fortsätta att revidera och utveckla vårt arbete.